مقالات وقت سفارت فرانسه

مقالات وقت سفارت فرانسه

مطالب دیگر

موزه لوور پاریس مشهورترین موزه جهان

نوشته شده توسط 
این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

موزه لوور (به فرانسوی: Musée du Louvre)‏ در شهر پاریس در کشور فرانسه واقع شده‌است. بیش از ۳۵هزار اثر هنری در هشت بخش مختلف موزه لوور نگهداری می‌شود. موزه لوور پربازدیدترین موزه جهان است.

قصر لوور

لور که ساخت آن 8 قرن طول کشیده از نظر معماری هارمونی کامل دارد. در اصل به عنوان یک قلعه توسط فیلیپ آگوست در 1190 ساخته شد. وقتی لوئی چهاردهم دربار خود را به ورسای تغییر داد لوور را برای هنرمندان برجای گذاشت. انقلابیون در 1793 آن را به موزه عمومی تبدیل کردند. لوور که مونالیزا را در خود جای داده است جمعیت بسیاری را پذیرا بود تا این که رییس جمهور میتراند دستور بازسازی آن در دهه 1980 را داد. محوطه پذیرش بزرگ حفاری شده و آی.ام پئی معمار سینو-آمریکایی یک هرم شیشه ای روی آن قرار داد که اکنون به ورودی اصلی تبدیل شده است.

قصر لوور در گذشته

کاخ لوور پیش از آن که به یک موزه و حتی یک قصر مجلل تبدیل شود، در واقع در قرون وسطی دژ دفاعی شهر پاریس، پایتخت فرانسه نامیده می‌شد.

مجموعه موزه لوور

به سه بخش تقسیم شده است: ریشولیو در شمال، سولی در شرق و دنون در جنوب. مجموعه ها در بخش های مختلفی پراکنده و با رنگ های مختلف کد گذاری شده اند تا جهت یابی آن ها آسان شود. یک نقشه عالی برای کمک به تعیین مسیر در قسمت فروش بلیط در دسترس است. سالن‌های لوور که هر کدام به بخشی از هنر و فرهنگ اقوام و ملل مختلف اختصاص داده شده‌اند، به گونه در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد که با گردشی در بنا، به تاریخ هنر و فرهنگ و معماری سفر کنند. در مجموعه‌های مختلف این موزه آثاری از دوران پیش از تاریخ تا کنون نگهداری می‌شود، می‌توان گفت معروف‌ترین آثار هنری و تاریخی جهان را در این موزه نگهداری می‌کنند.این محل قبل از تبدیل به موزه یکی از کاخ‌های سلطنتی فرانسه بود. در پشت این کاخ باغ زیبایی به نام باغ تویلری وجود دارد و رو به روی باغ نیز میدان کنکورد قرار گرفته است.این مکان نزدیک خیابان معروف شانز الیزه است.

موزه‌ی لوور دقیقا مانند برج ایفل و کلیسای نوتردام بخش جدایی‌ناپذیری از تاریخ و فرهنگ فرانسه محسوب می‌شود که به عنوان پربازدیدترین موزه‌ی جهان، ساختمانش آمیزه‌ای از تجمل، زیبایی و رمز و راز است. هر انسانی آرزو دارد این موزه را از نزدیک ببیند.

طراحی موزه لوور

مساحت موزه لوور بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع است و در جوار رود سن که از وسط شهر پاریس می‌گذرد قرار دارد. اما نکته جالب درباره ساختمان این موزه این است که نمای بیرونی موزه دارای زیبایی منحصر به فرد و تاریخی است و شروع به کار این موزه با کاخ سلطنتی فیلیپ دوم بوده است؛ نمای داخلی این موزه تماماً از سنگ‌های مرغوب ساخته شده و البته بر اساس آن چه اشیاء و اجسام در سالن‌ها قرار گرفته‌اند طراحی داخلی متفاوتی دارد.

ساخت کاخ لوور

کار ساخت و ساز بنا در اواسط دهه‌ی ۱۵۰۰ میلادی آغاز شد اما تنها بخشی از بنای کاخ تکمیل شد. هر یک از پادشاهان فرانسوی بخشی را به ساختار این کاخ اضافه می‌کردند. همانطور که اگر به معماری بنا دقت کنید، متوجه تفاوت‌هایی در بخش‌های مختلف آن می‌شوید. یکی از چشم‌گیرترین بخش‌های بنا، کلوناد (Colonnade) نام دارد که توسط لویی لو وو (Louis Le Vau)، کلود پرو (Claude Perrault) و نقاش معروف شارل لو برن (Charles Le Brun) طراحی شده است.

برای چندین سال ساختمان لوور که به دستور «فیلیپ دوم» ساخته شده بود، برای مقاومت در جنگ‌ها بازسازی و تقویت می‌شد. در قرن 14 و با آغاز سلطنت شارل پنجم، پادشاهی که به خرد و دانایی شهره بود، این دژ دفاعی جای خود را به قلعه‌یی باشکوه و مجلل داد. وی علاوه‌ بر بازسازی قلعه و تبدیل آن به کاخ سلطنتی، مجموعه با ارزشی از کتاب‌هایش را نیز به یکی از ساختمان‌های کاخ انتقال داد. اما این کاخ که دیگر قدرت دفاعی‌اش را از دست داده بود، با شروع جنگ‌های صد ساله میان فرانسه و انگلیس دچار آسیب‌هایی شد؛ با این حال کاخ لوور جایگاه خود را به عنوان نماد اقتدار سلطنتی فرانسه از دست نداد.

بازسازی کاخ لوور

در طول رنسانس، کاخ لوور بازسازی شد و تغیرات بسیاری در آن شکل گرفت تا جلال و شکوه کاخ باردیگر به آن بازگشت. افزوده شدن باغ‌ها و تعمیرات ایجاد شده در بنای داخلی و خارجی ساختمان‌های کاخ به خوبی هنر رنسانس را به نمایش می‌گذارند. در اواخر قرن شانزدهم و اوایل قرن 17، «هنری چهارم» تصمیم گرفت بار دیگر کاخ را بازسازی کرده و با گسترش آن، لوور را تبدیل به قصری غول‌پیکر کند. وی با ادغام لوور با کاخی که در همسایگی آن به دستور «کاترین دومدیچی» - ملکه ایتالیایی هنری دوم - ساخته شده بود، فضای قصر سلطنتی را افزایش داد.

این ساخت ‌و سازها و ایجاد بناهایی در فاصله دو کاخ پس از مرگ هنری چهارم نیز ادامه یافت. در این ساختمان ها تاثیر هنر قدرتمند ایتالیا را می توان به خوبی لمس کرد. اما این برنامه بازسازی که به افزایش روز افزون شکوه کاخ می انجامید با شروع سلطنت پادشاه خورشید، هنری چهاردهم به پایان رسید چراکه وی به کاخ زادگاه خود، ورسای علاقه بیشتری داشت. چیزی نگذشت که مجموعه کاخ های ورسای جای خود را به عنوان نماد شکوه سلطنتی باز کرده و لوور را به گوشه ای راند. بودجه محدود دولت و عدم رسیدگی به این کاخ باعث از شکوه اولیه لوور کاسته شود.

تاریخ موزه لوور

در حالی که با گذشت نزدیک به دو قرن از شکوه و اقتدار لوور تنها سایه‌ای از آن بازمانده بود، انقلاب فرانسه نجات‌بخش این کاخ شد. با ایجاد انقلاب در فرانسه و پایان حکومت خاندان سلطنتی، باردیگر لوور عظمت خود را بازیافت، اما این‌بار نه در قالب یک کاخ، بلکه به عنوان یک موزه.

انقلابیون فرانسه علاوه بر آن که علیه حکومت پادشاهان به پا خواستند، بلکه علیه قدرت روزافزون کلیسا نیز قیام کردند. این انقلاب با هدف از بین بردن تمام نمادهای سلطنتی طی 10 سال به پیش رفت. اما لوور که پیش از این در دوران قدرت لویی چهاردهم به نفع کاخ ورسای از میدان خارج شده بود، دیگر نمادی برای شکوه سلاطین فرانسه به حساب نمی‌آمد. همین امر باعث شد انقلابیون این کاخ فرسوده را به عنوان جایی که صدها اثر هنری از تاریخ فرانسه را در خود جای داده تحت حمایت خود بگیرند و با توجه ویژه‌ای آن را بازسازی کنند.

اما برای نجات آثار ارزشمند تاریخی از خشم افسارگسیخته شورشیان و جلوگیری از تخریب آن‌ها باید نظارت بیشتری اعمال می‌شد. به همین منظور، نام "میراث" جهت جلوگیری از تخریب این آثار برای نخستین‌بار وارد فرهنگ لغت فرانسه شد. به این ترتیب لوور رسما به موزه‌ای تبدیل شد که آثار فرهنگی و هنری در آنجا نگهداری، نمایش، بازسازی و مورد مطالعه قرار می‌گرفتند؛ یعنی همان نقشی که لوور تا به امروز به عنوان یکی از بزرگترین موزه‌های جهان آن را ایفا می‌کند.

موزه لوور

در فوریه 1974 درست در قلب مبارزات انقلابیون فرانسه، لوور درهای خود را به روی عموم گشود. اما طولی نکشید که بخش زیادی از ساختمان موزه در آتش سوخت و این‌بار حکومت هیچ تلاشی برای بازسازی آن نکرد و بزرگترین مرکز تاریخی فرانسه بار دیگر به کاخی متروکه مبدل شد. اما نماد شکوه سلاطین فرانسه باردیگر از میان خاکسترها سر بیرون آورد. در اواسط قرن نوزدهم میلادی تنها آثار هنری بجای مانده بودند که لوور را زنده نگاه می‌داشتند. این دوره هم زمان با آغاز گسترش موزه از طریق گردآوری و ثبت آثار مهم هنری در سالن‌هایی بود که پیش از این غارت شده بودند. در سال 1907 موزه‌ی هنرهای تزیینی به بنای لوور افزوده شد و پس از آن مجموعه‌ای از آثار اسلامی نیز به فهرست میراث آن اضافه شد. همچنین در این دوران با بازسازی بخش آثار باستانی مصری و شرقی، لوور جای خود را در دنیای هنر و تاریخ باستانی باز کرد.

هرم شیشه‌ای موزه لوور

هرم شیشه‌ای موزه لوور که در سال 1989 راه‌اندازی شد، با داشتن آثاری چون تابلوی «لبخند ژکوند» و مجسمه «ونوس میلو» توانسته طی سال‌ها نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند. اما ساخت یک هرم مدرن درست در قلب یک کاخ تاریخی با استقبال همگان روبه رو نشد. برخی این مثلث شیشه‌ای را نوعی توهین و بی‌احترامی به فرهنگ و معماری قرون گذشته می‌دانستند و عده‌ای دیگر آن را آمیزه‌ای زیبا از هنر مدرن و باستانی می‌دانند.

این هرم شیشه‌ای که حاصل هنر و طراحی یک معمار چینی - آمریکایی است، اکنون نزدیک به یک قرن عمر دارد. این بنا از 105 تُن قاب آلومینیومی و 673 قطعه الماس شیشه‌ای ساخته شده است. اما ساخت این هرم مدرن علاوه‌بر مقاومت‌ها و مخالفت‌های بسیاری از دوستداران هنر باستانی، افسانه‌هایی را نیز به دنبال داشت. یکی از مشهورترین این افسانه آن است که ساخت این هرم حیله شیاطین است. خواستگاه چنین افسانه‌هایی، کتاب «راز داوینچی» نوشته دن براون است که به این توهم دامن زد که تعداد شیشه‌های به کار رفته در این هرم 666 قطعه است که این عدد نمادی شیطانی محسوب می‌شود، درحالی که تعداد حقیقی شیشه‌های هرم 673 قطعه است. این هرم بزرگ که یکی از پربازدیدترین مکان‌های فرانسه به حساب می‌آید، با چهار هرم کوچک‌تر در اطرافش احاطه شده است.

شاهکار لئوناردو داوینچی و لبخند ژکوند در موزه لوور

اما شهرت لوور تنها بر پایه معماری هنرمندانه آن به دست نیامده، بلکه علت اصلی این شهرت نگهداری آثاری از هنر ملل مختلف است که بسیاری از گردشگران را به خود جذب می‌کند. تابلو مشهور «لبخند ژکوند» همچون ستاره‌ای در میان تمام آثار این موزه می‌درخشد. شاهکار لئوناردو داوینچی یکی از مشهورترین تابلوها و در عین حال رمزآلودترین آن هاست که به حق می‌توان گفت اثری است که بسیاری از گردشگران تنها برای تماشای آن به دیدن لوور می آیند. بر اساس اعلام مسئولان موزه لوور، بیش از ۳۵ هزار اثر هنری، تاریخی و فرهنگی در این موزه از کشورهای متعدد نگهداری می‌شود.

آثار باستانی مصر در موزه لوور

از دیگر بخش‌های جذاب و پر رمز و راز این کاخ سلطنتی، بخش آثار باستانی مصر است که افسانه‌های زیادی نیز پیرامون آن ساخته شده است. خشم خدایان، ناراحتی مومیایی‌ها به دلیل خروج از قبر و مرگ‌های مشکوک دانشمندان و محققان به شایعات بسیاری درباره این بخش از لوور دامن زده است. تمام این شایعات باعث می‌شود با قدم برداشتن در میان مومیایی‌های این موزه، حس دلهره و وحشت در وجود بازدیدکنندگان ایجاد شود.

بنای تاریخی موزه لوور

موزه لوور به عنوان یکی از مهمترین بناهای تاریخی پاریس با داشتن جاذبه‌هایی چون هرم شیشه‌ای و زیرزمین‌هایی سرشار از آثار تاریخی و هنری، توجه و کنجکاوی بسیاری را به خود جلب می‌کند. این مکان پر رمز و راز نه تنها یک بنای ملی، بلکه آمیزه‌ای از فرهنگ و تمدن چند هزار ساله جهان است. تجمل، زیبایی، هنر رمز و راز و فرهنگ جهانی عواملی هستند که هر ساله بسیاری از گردشگران را به راهروهای کاخ لوور می‌کشاند.

دسترسی به موزه لوور

موزه لوور فرانسه که در شهر زیبای پاریس واقع شده است از طریق خط یک مترو به نام Louvre Rivole دسترسی آسانی برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است. پشت موزه باغ زیبای «تویلری» ا‌ست و روبروی باغ هم میدان «کنکورد» قرار گرفته. ورودی موزه در زیر هرم شیشه‌ای بزرگی قرار دارد که پس از گذشتن از بازرسی امنیتی و کنترل مأموران حاضر در این قسمت، امکان ورود به محوطه زیرین این موزه از طریق پله‌های برقی برای بازدیدکنندگان فراهم می‌شود. در طبقه زیرین این هرم بزرگ شیشه‌ای باجه‌های متعدد بلیط فروشی و همچنین راهنمایان متعددی وجود دارند. تهیه بلیط برای افرادی که دارای کارت‌های اعتباری بین‌المللی هستند بدون ایستادن در صف میسر است، اما مابقی افراد می‌توانند با مراجعه به باجه‌های بلیط فروشی با پرداخت ۱۵ یورو که حدود ۶۰ هزار تومان می‌شود، وارد موزه شوند.

قبل از ورود و پس از تهیه بلیط، میز دایره‌ای شکل بزرگی برای کسب اطلاعات به گردشگران با در اختیار گذاشتن نقشه بازدید از موزه به زبان‌های مختلف کار بازدید را تسهیل کرده است. گفته می‌شود، بیش از ۱۴۰۰ کارمند در موزه لوور به صورت مستقیم و غیر مستقیم در چندین شیفت کاری مشغول به کار هستند و این عمارت زیبا دارای ۴۰۰ اتاق و راهروهای بیشماری است.

زمان کاری موزه لوور          

موزه لوور 4شنبه و 2شنبه 9 صبح تا 6عصر.4شنبه و جمعه تا 10 شب. و تعطیلات رسمی بسته است بلیط ها تمام روز اعتبار داشته و امکان ورود مجدد به موزه را می دهند.  

هرم جنجال برانگیز لوور

در مقایسه با تمام پروژه‌های معروف و مشهور در پاریس، هیچ کدام پویایی و تنوع متعلق به اهرام معروف شیشه‌ای که در حیاط ورودی موزه «لوور» و به شکل یک لوزی معلق ساخته شده را ندارند.

موزه لوور پربازدیدترین موزه جهان

لوور بزرگترین و مشهورترین موزه جهان است. این موزه سالانه حدود ۸ میلیون گردشگر از کشورهای مختلف از آن بازدید می‌کنند که در نوع خود یک رکورد شگفت‌انگیز است. یعنی به طور متوسط روزانه ۲۲ هزار نفر از موزه لوور بازدید می‌کنند. بازدید از بزرگترین و شگفت انگیزترین موزه دنیا آرزوی هر کدام از آن ۷ میلیارد انسانی است که در جهان حضور دارند. موزه لوور فرانسه بی‌گمان بزرگترین و حجیم‌‌ترین موزه دنیا است و بیش از ۳۵ هزار اثر تاریخی، فرهنگی و هنری در هشت بخش مختلف آن نگهداری می‌شود. موزه‌ لوور با آن هرم شیشه‌ای معروفش، بهشت موعود عاشقان تاریخ و هنر است. دیدن لبخند ژوکوند مونالیزا، لوح حمورابی، تکه‌هایی از تخت جمشید و کتیبه‌ داریوش از کاخ آپادانای شوش حتما هیجان‌زده‌تان خواهد کرد؛ بگذریم از این که بنای موزه خودش چقدر تماشایی و با‌شکوه است. بازدید از لوور وقت زیادی می‌برد؛ فقط ۶۰ هزار متر‌مربع فضای گالری‌هایش است، پس حتما کفش راحت بپوشید و از قبل برنامه‌ریزی کنید.

آثار موزه لوور

موزه لوور از سال ۱۷۹۳ میلادی تا امروز به عنوان موزه عمومی فعال بوده‌است. تمرکز موزه لوور روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است و آثار بسیاری در این زمینه‌ها در این موزه جای گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به لوح حمورابی، تابلوی بانوی صخره‌ها و تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی اشاره کرد.

معروفترین آثار موزه لوور

  1. مونالیزا  اثر لئوناردو داوینچی
  2. بانوی صخره‌ها اثر لئوناردو داوینچی
  3. بز بالدار طلایی (هخامنشی)
  4. کاتب نشسته (سقاره-مصر)
  5. بخش‌های قابل توجهی از تخت جمشید
  6. ظروف گلی آشوری
  7. نقش برجسته‌های آشوری
  8. لوح حمورابی
  9. گاو بالدار آشوری
  10. ونوس میلو
  11. لوح پیروزی نارام سین

 

از ما حمایت کنید